Lite ultrainspiration

Det här med natt-SM förstår jag mig inte alls på. Nattorientering är ju det där eländet man är tvungen att syssla med för att ingen annan vill springa natt på 10mila. För att få er på bättre tankar så lägger jag upp lite inspirerande bilder från ett riktigt ultraarrangemang i stället. I helgen gick Raid the Hammer i stadsnära men tuffa skogar utanför Hamilton. Den långa banan är cirka 25 kilometer med mestadels orientering men även lite inslag av terränglöpning och man tävlar i tremannalag. Av flera olika skäl kunde jag inte vara med själv, men jag fick i alla fall vara kontrollvakt i ett av dom finare områden och kunde faktiskt samtidigt rita lite karta på samma ställe.
För starten hade arrangörerna låtit sig inspireras av omstarten på 10mila i Surahammar och lagt in en smal bro efter 100 meters löpning. Hade hoppats på lite kaos och hätsk stämning men de allra flesta tog det väldigt lugnt i början.
Fantastiskt fin lövskog så här på hösten. Passade på att ta det här fotot dagen innan när solen sken.
De två första lagen är på väg in till kontroll 10. Will Hawkins i slutliga segrarlaget "Foreigners" har varit stark i uppförsbacken och dragit i från klungan. För att inte drabbas av elaka kontrollvaktens vrede så är han tvungen att vänta in sina lagkamrater (25 meter är maxavstånd mellan löparna).
Segrarlaget i mixedklassen innehöll minst en löpare som borde vara välkänd i såväl Medelpad som Dalarna och Norrbotten.
Lite längre ner i fältet är det lägre tempo. Till skillnad från natt-SM så är risken för att man ska komma sist i den här tävlingen minimal om man kan orientera det minsta lilla.
/Erik

Kommentarer
Postat av: Sven

Vem är det då? Ser inte...

2011-11-21 @ 09:51:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0