Det kom ett e-brev

Hej på er.
 
Sven har ju redan avslöjat att jag har lite tankar kring Ultra-SM nästa år, och det är helt riktigt. Jag har bara inte kommit mig för att ta tag i min idé, men jag gör det nu.
Vi är ju alla mer eller mindre avdankade orienterare, småskadade och lönnfeta, husägare och småbarnsföräldrar. För att råda bot på denna onda spiral av fysisk dekadens behövs en redig utmaning och ett mål att jobba mot. Detta mål bör enligt min mening vara Ultralång-SM 2012 i Hälsingland.
 
Värför då undrar ni säkert? Utöver den uppenbara uppryckning ur ett osunt levene väntar en fanstastisk tävlingsterräng på oss i slutet av maj nästa år. Jag har under min uppväxt sprungit ett antal gånger i området, senast i samband med Hälsingekavlen 1996. Det är ett tävlingsområde med flera helt skiftande terrängkaraktärer. Från typiskt storkuperad inlandsbarrskog till öppen och lättlöpt, men samtidigt detaljerad och kuperad tallhed. Däremellan stora områden med riktigt svår och detaljrik sten- och småhöjdsterräng, bitvis i ungskog och gallringsskog med nedsatt sikt.
Den gamla kartan finns att kika på här: http://www.smhalsingland.se/ultralang/gammla-kartan
 
Här skall vi springa??

Nästa sak ni undrar över är om det inte är lite väl tufft och långt att springa just Ultra-SM? 23-24 km....Går det?
Tänk såhär - idag är det 260 dagar kvar till 26:e maj då tävlingen avgörs. Det finns en höst, en hel vinter och en hel vår att träna inför detta. De flesta av er har ju någon eller några gånger åkt Vasaloppet t ex. Detta är självklart en tuff fysiskt utmaning men samtidigt inga problem att klara av med rätt förberedelser och tillräcklig träning. Självklart går det att utan problem klara av 23-24 km orientering.
Det handlar ju inte om att tävla om medaljer och framskjutna placeringar utan mer om att ta sig runt på ett värdigt sätt utan att behöva sjukskriva sig efteråt ;)
 
Då är den sista frågan till er alla vilka som tänker ställa upp på denna utmaning? Egentligen är det väl bara Andreas som trots allt inte har en rimlig möjlighet att kunna vara med. Alla vi andra kan klara detta med rätt inställning och bra förberedelser. Så frågan är väl egentligen vilka som INTE tänker vara med....
 
Jag och Sven är klara med att vi ska springa. T o m Petern med sin skadehistorik är positiv och intresserad. Mattias uttryckte viss skepsis på O-ringen, men den inställningen bör gå att omvärdera.
Så svara snarast möjligt på uppropet, och svara till alla för att sätta lite extra tryck på de andra genom att ställa upp, eller för att tvingas skämmas lite genom att banga utmaningen.
 
mvh Tobias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0