AXA fjällmarathon

Det var alltså Axa fjällmarathon jag sprang i helgen, inte BAMM tack och lov. Hade det varit BAMM hade det nog inte blivit något natt-SM. Rapport från Axa: Fantastiskt fin tävling! Vi startade i Edsåsdalen och sprang via Välliste, Ottsjö, Nordbotten innan vi påbörjade en gigantisk stigning upp mot Ottfjället. Kom så där lagom efter 28 km och 2h45min löpning. Maran är totalt ca 43 km och innehåller 1800 höjdmeter enligt arrangören, min GPS håller inte helt med utan säger 42,6 km och styvt 1700 höjdmeter. Nåja, tufft hur som helst. Banan var blöt och lerig dessutom, härligt! Jag öppnade i mitt tänkta tempo för att disponera loppet bra. Blir ständigt förvånad över mångas väldigt tuffa utgångsfart, det var ju ett långt lopp. Jag plockade placeringar hela vägen och bara njöt ner från Ottfjället till Vålådalen där jag hoppade fram bland stenar och ris. Hade 16:e bästa sträcktid där nerför och slutade 32:a totalt. Hade nog kunnat prestera lite bättre med en tuffare utgångsfart men då hade jag ju å andra sidan kanske kunnat få en jobbigare avslutning. Vem vet? Jag blev ju trött iaf. 167 i maxpuls och 155 i medelpuls på 4h34min20sek löpning (min absoluta maxpuls ca 185). Jag hyser dock inga stora förhoppningar inför natt-SM annat än att jag vet att jag absolut inte kommer att ha problem att orka runt. Däremot farten...nja, den är redigt kass. 9 dagar kvar!

Kommentarer
Postat av: Sven

Härligt lopp låter det som!

Jag skulle gärna säga att jag vill vara med, men mina fötter ben och andra för löpning essentiella kroppsdelar brukar högljutt klaga med smärtor vid hård belastning. Men, kanske kan man få i ordning kroppen och våga vara med på nåt galet upptåg. Kan man inte göra en egen skogsmaraton också? Det finns ju gott om funktionärer (alla som bangar.... ) :)

2012-08-15 @ 11:52:03
Postat av: Jonas

Det var ett härligt lopp, och ska man sprinag en marathon någ gång rekommenderar jag denna (eller liknande skogs/fjällmaror). Mina ben är betydligt mer slutna efter Lidingöloppet än dom var efter maran vilket var både oväntat och positivt! :)

2012-08-15 @ 16:14:36
Postat av: Jonas

Jag kan inte annat än att beklaga min bedrövliga stavning i föregående inlägg. Hoppas ni förstår innebörden trots den miserabla stavningen...

2012-08-16 @ 14:30:19
Postat av: Oskar

Jag vet nu också att jag nog ska orka runt på natt-SM men så mycket mer är det inte. Sprang Ultra-DM i relevant terräng och kupering i går kväll, inte så ultra långt (15km) men en godkänd ultra tid (144min) och en ultra långsam och trött kropp med krampkänning på slutet. Jag tyckte jag tog det lugnt hela vägen men blev fullständigt slutkörd ändå, fy vad jag mådde dåligt efteråt. Idag känner jag mig dock förvånansvärt pigg.

Sven, Lycka till i natt!

2012-08-16 @ 18:35:16
Postat av: Sven

Ultrade mig runt 11,5 i natt, VARMT! +14 ännu vid målgång. 16 minuter efter Erik Ivarsson Sandberg, 16:e-plats, chans på 14:e efter mindre än fem minuter borta på taskigt genomförda vägval och en större (trötthets-)bom i ringen. Kroppen kändes OK, kanske till stor del eftersom jag hann stretcha duktigt innan start. Dock räcker batteriet endast 90 minuter vilket inte räcker om en vecka antar jag. Idag, seg som kolan...

2012-08-17 @ 08:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0