LCHF, LCHQ, isodiet eller stenålders?

Idag kände jag av gårdagens pass rejält (dammade på vad jag kunde i 24 km kuperad terräng). Trots det blev det ett maraton till sist. På ett sådant pass har man ju en hel del tid att tänka på och temat för dagen var fettförbränning. Hur ska jag lyckas uppnå Tobias vision om att inte vara lönnfet i augusti? På den tiden jag försökte vara seriös med träningen så var det väl snarare HCLF än LCHF som gällde. Men det verkar ju helt ute. Vad tror ni vad ska man satsa på? Jag tror nog egentligen mest på LCHQ (Low carb high quality) där man verkar fokusera mest på kvaliteten på kolhydraterna. Men av någon anledning känns det ju nästan mer mentalt jobbigt att byta kosthållning än vad det gjorde att komma igång att träna igen. Kanske att jag istället chansar på att vi lyckas få tag i en getvakt så att det kan bli några veckors cykelsemester i början av sommaren. Det brukar göra susen. 


Kommentarer
Postat av: Jonas

42 km borde väl ge bra resultat...? :)

2012-01-22 @ 19:22:44
Postat av: Sven

Och jag är fortf helt slut av 18 km i flack terräng i lördags...



Jag antar vi snackar skidor va????

2012-01-23 @ 08:57:11
Postat av: A

Tyvärr Jonas. Jag har inte märkt någon större skillnad än sedan jag började träna. Fast jag har å andra sidan bara kört ett 42 km pass hittills. Vi får väl se i slutet av vintern när jag kört ett tjugotal till...

Ja Sven, skidor var det förstås. Skulle väl i och för sig i teorin ha kunnat varit cykel också men det känns inte så aktuellt just nu...

2012-01-23 @ 16:25:27
Postat av: Tobias

Jag har ju redan tipsat om CC-dieten (Coca Cola-dieten). Den funkar absolut om du vill gå ner i vikt ;) Dvs du äter en rejäl valfri frukost, äter just inget under dagen men dricker en massa Coca Cola och avslutar dagen med en sen middag. Kilona kommer bara rasa av kroppen....

2012-01-24 @ 15:49:46
Postat av: A

CC? Den borde väl gå under beteckningen HCLQ...

2012-01-25 @ 07:54:36
Postat av: Jonas

CC-dieten, hmm. Vad innebär då en "massa" Coca Cola?? 100 ml CC består av ca 40 kcal vilket ger 400 kcal/liter. Räkna med en stadig hotellfrukost på ca 1000 kcal och en rejäl middag på ca 1200 kcal vilket sammanlagt ger 2200 kcal. Räknat på basal förbränning plus en hel dags promenerande ger att du bör kunna inta någonstans i krokarna 3200-3500 kkcal/dag för att gå plus/minus noll. vilket alltså innebär att du kan dricka CC för 1000-1300 kkcal = nästan 2,5-3,25 liter!! Säg två styckna 1,5 litersflarror. Sockermängden torde dock skjuta i höjden med den dieten eftersom 3 l CC motsvarar ca 320 g rent socker varför jag ändå väljer att inte tro på den metoden...;)

2012-01-26 @ 09:16:42
Postat av: Sven

Ett glas getmjölk till frukost, två skivor rågbröd. Lunch salladstallrik och mkt fetaost och avokado. Middag, två stora kcykligbiter, 2-300 gram, plus råris, sallad. Citronvatten till detta. Kvällsfika av grönt te och en rågskorpa med osötad sylt på.



Vad heter den då? Hur långt ner kommer man med den?



Tobias> Betyder "valfri" 2 dl råa havregryn, ett eller två råa ägg, en rå banan, 2 dl sötad youghurt och en skvätt starkmjölk? :)

2012-01-26 @ 10:03:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0