Sven: Dax lägga upp strategin för formtoppningen

Träningsdagen blev en oerhört oväntad succé; ju mer desto bättre så att säga. Uppslutningen var glädjande, förvånande och mycket fylld av goda träningskamrater från när och fjärran! Träningspassen kan man räkna in till fyra utan att tänja allt för mycket på gränserna för vad träning är, så det var också långt över förväntan. Min kropp tål det mesta, tydligen, även en timme jogg på måndagsförmiddagen pallade jag med. Så, stort tack alla träningskamrater! 
 
Och sen då? Ganska mör och utslagen. Har nu inte bara slut batteri i pulsbandet sedan nån månad, nu har även armbandet till min Polarklocka pajat. Kan man verkligen träna så fritt? Jadå, men det är svårt veta om man tog i eller om man bara var ur form på intervallerna. Det går att notera lite tider till träningsdagboken, så den fortsätter att vara rätt så komplett. Har problem med vänster fot nu, men övriga krämpor går att tejpa bort. Kör 100% med gympaskor så man sladdrar på i skogen.
 
Så, om jag då ska titta på när jag nu senast var i toppform, så var det på intervallerna veckan efter Jukola. Det vill säga 9 dagar efter Jukola. Det var intervaller i Mellsta, på kuperade femman (ni som sprungit vet att den kuperade delen är kort, men oerhört intensivt kuperad!). Jag vilade rätt så mycket den veckan som var där, tränade bara 19 minuter, fördelat på två pass! Innan Jukola då: vecka -1 tränade jag 4 timmar drygt, förutom själva Jukolaloppet på 2 timmar knappt. Det var OL i tung terräng, lite intervaller och vanlig löpning. 
 
Vecka -2 bestod av 2 timmars träning. 3 pass varav två mycket plågsamma intervallpass med stegar, på plattmarken.
 
Vecka -3 var 3,5 timmars träning, varav 2,5 var kajak-orientering! Mer om den kommer på o-resa.se en vacker dag, som ren reklam för en framtida resa dit igen i juni 2013.
 
Så, hur gör jag repris på detta då för att nå samma formtopp? 
 
31 juli: tuffa intervaller
4 augusti: flacka tuffa intervaller
6 augusti: flacka tuffa intervaller
11-12 augusti: NM, H21E orienteringstävling medel + lång i Kalix
13-15 augusti: vila
16 augusti: Storviks-Natt H21E (som arrangörerna säger: "Bra träning inför natt-­ SM") + x km för att få minst 15 km träning i ett svep!
18-19 augusti: lätt träning
20-22 augusti: vila
 
Specade träningar för ovanstående dagar. Övriga dagar fritt fram för jogg/enklare träningar max en timme, och gärna ett styrkepass i veckan på 30 minuter för mage och rygg.
 
Formtopp 24 augusti!
 
Kopiera gärna upplägget! Jag ser till att det finns en "skarvningsbana" på två kilometer efter målgång i Storvik!
 
 

Kommentarer
Postat av: Erik

Att träna utan klocka är frihet! Jag kan rekommendera enkilometersintervaller på Sportfältet. Tufft och flackt. Vilar gör man tills man känner sig redo att springa igen.

Själv börjar jag äntligen friskna till efter Peace&Love-förkylningen och till och med hjärtat känns faktiskt okej nu. Körde lite lättare styrketräning idag.

2012-07-09 @ 21:49:40
URL: http://occidentering.blogspot.se
Postat av: Sven

Ja, det är lite som att springa utan kläder! :D

Det blir nog snarare vid TC på femdagars 2013 som intervallerna får bli av...

2012-07-09 @ 22:08:51
Postat av: Petern

Hårdträningen är i gång!

32 km cykling varje dag + ~1 timmes kartpromenad ~varannan dag är programmet jag följt en tid och planerar att fortsätta följa framöver!

2012-07-10 @ 11:21:18
Postat av: Sven

Hårda intervaller idag, som en lök på laxen. Uppåtlöpning stig med långa nerförsvilor. Serie på sex intervaller, tider 4.46 - 6.15 - 5.42 - 4.35 - 3.24 - 2.26. Kollade puls manuellt efter sista, hann till 49 på 15 sekunder. Dugligt.

2012-07-10 @ 21:11:43
Postat av: Oskar

Jag försöker tävla mig i form. Sprang Vålådalens 3-dagars i helgen och höll i riktigt bra men är fortfarande helt utslagen. Får se om det blir något löpa i veckan eller bara laddning av batterierna inför Hallands 3-dagars kommande helg.
Personligen har jag på senare år annars upptäckt att de bästa formhöjarna har varit några heldagars gång i obanad terräng eller några extra rygg-magepass (samma träningseffekt?).

2012-07-11 @ 13:54:55
Postat av: Sven

Oskar, du är nåt på spåren! En massa bra (ca 50-150 per sida) mag-ryggövningar plus lite benstyrka med vikter under 30-40 minuters gymbesök, det gör verkligen susen!

2012-07-12 @ 00:00:13
Postat av: Sista dan

Oj, 100 minuter.... tufft!

2012-07-12 @ 00:02:03
Postat av: Petern

Är ni H70 eller H35?
Själv brukar jag komma i form genom att spela långa Calle Hjularbo-låtar på dragspelet!

2012-07-15 @ 12:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0